Hvorfor du har brug for vitamin A?

Hvorfor du har brug for vitamin A?

A -vitamin understøtter et sundt immunsystem, hjælper dig med at se i svagt lys, hjælper reproduktion og holder din hud sund. 

Derudover hjælper det også din krops forsvar mod sygdom og infektion, understøtter udviklingen af babyer i livmoderen og hjælper med at bekæmpe hudsygdomme som acne og rynker. Det var det første vitamin, der blev navngivet, og derfor fik det navnet 'A'.

Hvad er vitamin A?

Det er faktisk det generiske udtryk for en gruppe af fedtopløselige retinoider, hvoraf der er to typer. Forformet A -vitamin, der hovedsageligt findes i kød, fisk og mejeriprodukter og giver retinoider. Og Pro-vitamin A, som hovedsageligt findes i planteprodukter og frugter, der leverer beta-carotener.

Hvordan kan du få vitamin A?

Da din krop ikke kan producere A -vitamin, skal du hente det fra mad. Det findes i orange og gule frugter og i grønne grøntsager, såsom spinat og hvedegræs.

Animalsk fedt og mejeriprodukter, såsom æggeblommer, indeholder også højt præformet vitamin A - også kaldet retinol på grund af dets gavnlige virkninger på synet.

Hvilke fødevarer er høje i vitamin A?

Så hvordan kan du sikre, at du indtager nok af dette vigtige vitamin? Tabellen nedenfor viser nogle af de fødevarer, der indeholder store mængder A -vitamin, og procentdelen af den anbefalede daglige dosis, de indeholder.

Forformet vitamin A

% RDA

Pro-Vitamin A

% RDA

Okse lever  - 85,05 g

731

Gulerødder - ½ cup

51

Fiske olier -1 spiseske

170

Grønne grøntsager- 1 cup

20-40

Mælk  -1 glas

7.6

Hvedegræs saft- 100ml

50

Æg - 1

6

Spinat - ½ cup

64

Ost =100 ml Gedeost

16

Broccoli- ½ cup

7

Yoghurt – 1

1

Tørrede abrikoser- 10

7

 

 

Sødkartoffel -1

156

 

 

Peberfrugter - ½ peberfrugt

17

 

 

Mango - 1

12

 

Så selvom det gamle ordsprog - at spise gulerødder hjælper dig med at se i mørket - ikke er helt rigtigt, er betacaroten og næringsstofferne og vitaminer, der findes i dem, yderst nyttige til at øge øjets sundhed og opretholde et godt syn.

Hvedegræs er en god kilde til Vitamin A

Hvedegræs er en glimrende kilde til mange forskellige vitaminer og mineraler. Det er især højt i vitamin A, C og E samt jern, magnesium, calcium og aminosyrer.

Af sine 17 aminosyrer betragtes otte som essentielle, hvilket betyder, at din krop ikke kan producere dem, og du skal hente dem fra fødekilder.

At drikke en sachet pose af vores økologiske hvedegræssaft er en bekvem og lækker måde at nå dine A -vitaminmål på.