Verdens Kræftdag

Verdens Kræftdag

Der er gjort store fremskridt inden for kræftbehandling, diagnosticering, behandling og forståelse i løbet af de sidste ti år, men der er stadig et stykke vej at gå.

I 2018 blev 18 millioner mennesker verden over diagnosticeret med kræft. I dag, takket være forskning, overlever 2 ud af 4 mennesker i Danmark i 10 år eller mere.

I år ser Verdens Kræftdag på måder at 'lukke omsorgskløften', så vi alle kan hjælpe med at reducere den globale virkning af denne forfærdelige sygdom.

2022 er en del af den treårige strategi, og det handler om at forstå og anerkende ulighederne i kræftbehandling rundt om i verden.

Disse kan være i:
  • Uddannelse
  • Indkomst
  • Viden
  • Adgang til pleje
  • Og mange flere.
For at spille vores rolle i at 'lukke omsorgskløften' ser vi på nogle af de mest almindelige årsager til kræft, og hvad vi kan gøre for at uddanne os selv til at forebygge dem.

At være overvægtig eller fed

Ifølge Union for International Cancer Control (UICC) er overvægt blevet forbundet med en øget risiko for at udvikle 12 forskellige kræftformer, herunder tarm- og bugspytkirtelkræft. Generelt er større vægtøgning, især som voksne, forbundet med større kræftrisiko.

Handling: Tab dig ved at spise sund kost og motionere regelmæssigt. Start med at lave små ændringer, og efterhånden som du begynder at se resultater, vil du blive opmuntret til at træffe sunde valg.


Kost og ernæring

Det, vi spiser, bidrager til, hvad vi vejer, og da fedme er årsag til 13 forskellige typer kræft, er det afgørende at have en sund kost. Derudover kan den type mad, vi spiser, også være medvirkende faktorer til kræftrisiko.

Diæter med højt indhold af rødt kød, forarbejdede fødevarer og salt kan have en negativ effekt på kræft i tyktarmen, nasopharynx og mavekræft.

Det kan også overraske dig at lære det i de videnskabelige artikler af Michael S Donaldson. Ernæring og kræft: En gennemgang af beviserne for en anti-cancer diæt blev konkluderet, at mellem 30 og 40% af alle kræfttilfælde kan forebygges med livsstil og kost.

Handling: Gå i gang med en sund kost, spis friske uforarbejdede fødevarer, hvor det er muligt. Spis masser af frugt og grøntsager for at undgå sult og energitab.


Rygning

Rygning forårsager mindst 15 forskellige former for kræft. Og tobak er den største årsag til kræft i verden. Jo mere en person ryger, jo yngre begynder de, og jo længere de bliver ved med at ryge, alt sammen øger risikoen for kræft yderligere. I øjeblikket er tobaksbrug ansvarlig for omkring 22 % af alle kræftdødsfald.

Handling: Hold op med at ryge. Der er mange forskellige metoder til at hjælpe dig med at holde op, start med at besøge din læge for at få råd.


Dyrke motion

Regelmæssig aktivitet hjælper ikke kun med at reducere overskydende kropsfedt og kræftrisikoen forbundet med dette, men at være fysisk aktiv kan hjælpe med at reducere risikoen for at udvikle tyktarms-, bryst- og endometriecancer.

Forskere opdager stadig, hvorfor dette kan være tilfældet, men en tanke er, at ved at være aktiv kan du give dit immunsystem et boost, hvilket får det til at fungere mere effektivt.

Det betyder, at kroppen bliver bedre til at spotte celler, som kan blive til kræft. Det kan derefter fjerne disse celler, før de forårsager skade.

Handling: Træn mere, parker længere væk på parkeringspladsen, tag trapperne, gå en tur, hvad end du gør for at øge din aktivitet vil hjælpe.

 

Infektion

Smitsomme agenser er ansvarlige for over 2 millioner dødsfald om året. Virussen kan forårsage ændringer i celler, der gør dem mere tilbøjelige til at blive kræftfremkaldende.

Omkring 70 % af livmoderhalskræft er forårsaget af infektioner med human papillomavirus (HPV), mens leverkræft og non-Hodgkin-lymfom kan være forårsaget af hepatitis B- og C-virus, og lymfomer er forbundet med Epstein-Barr-virus.

Handling: Gør vacciner tilgængelige for alle, hvor de er tilgængelige.

At spise en sund kost og tabe sig lyder godt, men det er ofte ikke så nemt i praksis. At inkorporere nok sunde fødevarer og grøntsager i vores livsstil kan være vanskelig i dagens verden.

Safting af rå grøntsager, og især grønne grøntsager, er en nem og effektiv måde at opnå dette på.

Nogle fødevarer er særligt nyttige til saft, da de indeholder et meget højt niveau af klorofyl og andre næringsstoffer. Det er de fødevarer, vi kalder superfoods, og hvedegræssaft er et primært eksempel.

For at gøre det nemt har vi dyrket saft og frossen økologisk hvedegræsaft til dig, så det er nemt og bekvemt at indtage. For at bestille din, skal du blot besøge vores webbutik i dag.