Sund skolemad

Sund skolemad

International Skolemads Dag blev etableret i 2010. Den fejres i dag og har stadig mange af de samme mål, herunder:
  • Øge bevidstheden om vigtigheden af ​​skolemadens ernæringsmæssige kvalitet.
  • Fokus på sammenhængen mellem sund kost, uddannelse og bedre læring.
  • Forbinder børn over hele verden for at fremme sunde spisevaner og fremme trivsel i skolerne.
  • Øge bevidstheden om de sult- og fattigdomsproblemer, der behandles gennem skolefodringsprogrammer.

Med verdensomspændende stigende fedmeniveauer  - i 2020 var 39 millioner børn under 5 år overvægtige og over 390 millioner mennesker mellem 5 og 19 år var overvægtige eller fede (WHO) - har dette aldrig været vigtigere.

Fedme kan forebygges og er alligevel på vej til at være den største dødsfaktor i den udviklede verden og koster sundhedssystemet millioner af kroner hvert år.

Man kan starte med de unge, hvis man skal vende denne tendens, da overvægtige børn er mere tilbøjelige til at ende med at blive overvægtige voksne. Vi ser på måder, hvor på vi kan støtte International Skolemads Dag. 

 Snak om mad

Tal om den mad, du spiser under måltiderne. Forklar hvor og hvordan maden er fremstillet, hvad er tilsat, hvordan er den blevet tilberedt og hvorfor den er blevet tilberedt på denne måde?

Hvis det er en speciel lejlighed, hvorfor er denne ret en del af lejligheden? Skyldes det en familietradition, religiøse årsager eller anden betydning? Tal om vigtigheden af ​​en afbalanceret kost, og hvis din familie følger et bestemt regime, så forklar hvorfor.

Dyrk dit eget 

Hvis du er så heldig at have en have og et sted at dyrke frugt og grøntsager, er dette en fantastisk aktivitet for børn at deltage i.

Forskning har vist, at mennesker, der bruger mere tid i haven, viser et bedre mentalt og fysisk helbred. Derudover er der den pædagogiske fordel ved, at barnet lærer, hvordan tingene vokser. Det er en fantastisk måde at understøtte bedre læring. Plus du får spist hjemmedyrket mad!

Sørg for sund mad

Hvis dit barn træffer sunde valg fra en ung alder, er der større sandsynlighed for, at de fortsætter på denne måde. Sunde madpakker, snacks efter skoletid og familiemåltider, er en fantastisk måde at være et godt eksempel på og ikke mindst give dit barn en sund start.

Spis sammen

Kun omkring 30 % af familierne tilbereder et almindeligt måltid sammen, og alligevel viser forskning, at dette er yderst gavnligt. Hjemmelavede måltider har ofte meget færre tilsætningsstoffer og meget mere næring end færdigpakkede, og at sidde sammen og snakke er godt for mental sundhed.

Undersøgelser viser, at børn, der har regelmæssige familiemåltider, er meget mindre tilbøjelige til at være overvægtige, når de er ældre.

Lær dine børn at lave mad

Børn er naturligvis nysgerrige, så det interesserer dem ofte at se, hvordan et sæt ingredienser kan danne et måltid. Du kan også bruge dette som et pædagogisk værktøj.

Hvis opskriften for eksempel kræver salt, kan du forklare, hvordan det er fantastisk til smagen, så længe vi ikke får for meget. Eller når børn laver en kage, kan børn visualisere mængden af ​​sukker, der bruges.

Ingen enkelt fødevaretype må være et forbud, men ved at forklare børn om, hvad der indgår i forskellige fødevarer, kan det hjælpe dem til at forstå komponenterne i det, de spiser, hvilket vil hjælpe dem med at træffe bedre valg senere i livet.

Forskning har vist, at børn, der laver mad, har en højere præference for frugt og grøntsager end dem, der ikke gør, så giv dem et forklæde og hav det sjovt!

En fantastisk måde at tilføje vitaminer, næringsstoffer og aminosyrer til dit barns kost er at give dem en superfood saft hver dag. Du skal blot tilføje til deres saft for at give dem et hurtigt og nemt næringsrigt boost.

Vores økologiske hvedegræssaft har for eksempel den tilsvarende næringsværdi af tre broccolihoveder, og vores Elixir Vitality-saft har 72 % af Daglige Anbefalede Dosis for C-vitamin. Besøg vores webbutik her i dag for at finde ud af mere.