Tips til at ældes sundt

Tips til at ældes sundt

Gennem livet ændrer vi os, og en af ​​de mest frygtede ændringer i den vestlige kultur er aldring. Spørgsmål som:
  • Vil jeg kunne leve selvstændigt?
  • Vil jeg miste min hukommelse?
  • Og vil jeg være ensom?
    ...Er alle meget almindelige tanker. 

Selvom vi ikke kan undgå at blive ældre, kan vi bremse symptomerne på alderstegn. Fra motion og socialt samvær, til kost og tankegang, kan de alle gøre en forskel. Og den gode nyhed er - det er aldrig for sent at starte!

At holde sig sund både mentalt og fysisk er vigtigt i alle aldre. Disse tips kan hjælpe os med at ældes godt og sundt, og ikke mindst sikrer at vi lever livet fuldt ud.


Mad

Hvad vi spiser har en massiv indvirkning på vores helbred, og bare at lave en lille ændring kan have en stor indflydelse på vores liv. 

Når vi bliver ældre, kan vores stofskifte falde, og langsommere fordøjelse kan påvirke appetitten. Men hvad vi spiser er stadig afgørende for den måde vi ældes på.

  • Undgå sukkerholdige fødevarer og raffinerede kulhydrater: At spise masser af fiberrige fødevarer, frugter og grøntsager vil give dig varig energi og sikre, at din krop får de næringsstoffer, den har brug for. En nem måde at sikre, at du får nok næringsstoffer, er at tilføje vores superfood-saft til din daglige kost. Spækket med vitaminer, mineraler og aminosyrer vil det give din kost et ekstra sundt boost.

  • Tabe dig: Forskning har vist, at ved at tabe kun 5% af din kropsvægt kan du reducere din risiko for diabetes og hjertesygdomme, selvfølgelig kun, hvis du har råd til at smide et par kilo!

  • Undgå forarbejdede fødevarer: På denne måde fjerner du straks sukker og tilsætningsstoffer fra din kost. Forarbejdede fødevarer er også ofte høj i salt og mættet fedt, hvilket ikke vil gøre din krop noget godt i det lange løb.

  • Varier din kost: Vi kan blive mindre interesserede i mad, efterhånden som vi bliver ældre, så det er vigtigt at holde maden interessant. Prøv at tilføje krydderier og sørg for at spise en række forskellige farver i din mad. Superfoodsafter og omega3 olier er en rigtig god måde at optimere din sundhed og velvære på.

  • Hold dig hydreret: Det anbefales at drikke cirka 8-10 glas vand hver dag for at erstatte den væske, der går tabt fra kroppen. Vand er et godt valg, men te, kaffe og frugtsaft tæller alt sammen. Husk at drikke mere, hvis vejret er varmt eller fugtigt, eller hvis du er fysisk aktiv. Hvis du oplever at skulle tisse mere om natten, så stop med at drik meget væske tidligere på dagen.  

Motion

  • Forskning har vist en positiv sammenhæng mellem træning og sund aldring, hvor immobilitet er ansvarlig for over 3,2 millioner dødsfald om året.
  • Motion hjælper dig med at bevare din styrke og smidighed, øger vitaliteten, forbedrer søvnen, giver dit mentale helbred et boost og kan endda hjælpe med at mindske kroniske smerter. Motion kan også have en dybtgående effekt på hjernen og hjælpe med at forhindre hukommelsestab, kognitiv tilbagegang og demens.
  • Sats efter 30 minutter hver dag. Hvis det er for meget, så del det op i kortere strækninger. Hvis du gør det rask nok til at føle dig lidt forpustet, kan du opnå enorme sundhedsmæssige fordele. Det hjælper også med at holde hjerneceller sunde ved at levere mere ilt. Faktisk tyder forskning på, at aerob træning kan forsinke eller forbedre symptomer på Alzheimers sygdom.

Lære

  • Ting som krydsord, Sudoku, skak eller læsning er alle gode for din hjerne. Bliv ved med at lære og prøve nye ting for at booste din hjernekraft. Det kan hjælpe med at mindske dine chancer for Alzheimers sygdom.
  • Prøv noget nyt, lær at lave mad, have, sy eller andet, du har lyst til. Det vil udfordre din hjerne og holde den aktiv.
  • Rejs til et nyt sted, lær et nyt sprog.
  • Nylige casestudier viser, at den modne hjerne kan præstere meget mere end tidligere forventet. Der er mange tilfælde af ældre voksne, der udfører fantastiske hukommelsesbedrifter, og det ser ud til, at mangel på selvtillid kan være en af ​​de ting, der holder ældre menneskers hukommelsesevner tilbage.

Socialisere

  • Ensomhed er skadeligt for dit helbred. Hvis du er ensom, er du mere tilbøjelig til at lide af depression, og forskning har fundet ud af, at ensomhed bidrager til en større chance for depression, hjertesygdomme og demens.
  • Brug tid med venner og kære: Meningsfulde relationer og et stærkt socialt netværk forbedrer mentalt og fysisk velvære og lang levetid.
  • Få et kæledyr: At have et kæledyr er blevet forbundet med lavere stress og blodtryk, reduceret ensomhed og bedre humør.
  • Ha' en positiv holdning: Der er evidens for, at mennesker, der har en positiv holdning til aldring, lever længere og kan komme sig bedre efter et handicap.
  • Gør ting, du nyder: Bliv frivillig, spil tennis, mød til en kop kaffe, hvad end det er, du nyder at lave, få det bedste ud af det.

Natur

  • At tilbringe tid udendørs reducerer negative følelser, såsom vrede, frygt, depression og angst. En undersøgelse viste, at naturbaserede aktiviteter forbedrede ældre voksnes generelle velbefindende. Deltagerne oplevede bedre søvn og en stigning i lykke efter hver session.
  • At tilbringe tid i naturen kan forlænge din forventede levetid. En undersøgelse viste, at kvinder, der boede i eller i nærheden af ​​grønne områder, havde en 12 procent lavere dødelighed end dem, der boede omkring mindre vegetation.
  • At tilbringe tid udendørs mindsker stress. Naturen har en beroligende effekt, der øjeblikkeligt sænker blodtrykket, pulsen og produktionen af ​​stresshormoner. En undersøgelse offentliggjort af Frontiers in Psychology viste, at det at bruge kun 20 minutter i naturen hjalp med at sænke niveauet af stresshormoner.

Så sæt dig udenfor eller gå en tur og oplev naturens glæder.

Aldring er uundgåelig. Men vi har en vis kontrol over, hvad vi gør for at sikre, at vi ældes godt og lever godt.

En fantastisk måde at sikre, at du har tilstrækkelig ernæring, når du bliver ældre, er at tilføje en af ​​vores superfood-safter til din kost. Spækket med vitaminer, næringsstoffer og aminosyrer er det en fantastisk måde at sikre, at du gør det bedste for dit helbred og dit velvære.