Gør dit helbred klar til foråret

Gør dit helbred klar til foråret

At træde ind i foråret er traditionelt en tid til at gøre dit hjem rent, ud med det gamle og ind med det nye. Men med de seneste begivenheder, som har betydet, at vi har brugt meget tid derhjemme, tænkte vi, at vi ville ændre det lidt og se på måder at rense dit helbred til foråret.

Den vigtigste ting at huske er, at hver eneste lille ting hjælper, så selv de små ændringer kan gøre en forskel, så kig på vores top 5 tips.

Hydrering

Når solen begynder at skinne, og vi bruger mere tid udenfor, er det let at glemme at hydrere nok. Vand er virkelig vigtigt for vores kroppe, faktisk består 60% af mænds kropsvægt, og 55% af kvinderne består af vand.

Det spiller en vigtig rolle i at opretholde temperatur, smøre led, hjælper fordøjelse systemet og holder vores hud sund.

Så at drikke nok er afgørende for at vores kroppe fungerer som de skal. Det anbefales, at voksne drikker mellem 2 og 2,5 liter væske om dagen, cirka 10 glas om dagen. Men hvis du sveder, det er varmt, du er gravid, eller du er forstoppet, skal du sandsynligvis drikke mere.

Der er mange velsmagende måder at få mere væske ind i din daglige rutine, men hvilke væsker du indtager skal overvejes. Mange indeholder sukker og kalorier, så det er bedst at tænke dig om.

At bære en flaske vand med, spise saftige frugter, indstille tid til at drikke og selvfølgelig nyde en af vores superfoodsafter er alle gode måder at sikre, at du forbliver hydreret og opretholder den optimale ydeevne for din krop. 

Nyd den friske luft

At få frisk luft ind i vores lunger er godt for både vores krop og vores sind, om det er en hurtig frokosttid eller en vandretur i weekenden, vil det, du kan opnå, være til gavn for dig.

En af de nyeste trends til at nå Danmark er den japanske kunst 'Shinrin Yoku' fra "Skov Badning". Det er en guidet oplevelse i skovområder, der hjælper dig med at fordybe dig i naturen og nyde dine omgivelser. De fordele, som nogle har haft fra dette, spænder fra nedsat stress til nedsat blodtryk og forbedret humør.

Hvis du ikke er til en 'Skov Badning' oplevelse, vil en gåtur udenfor stadig bringe ilt til din hjerne - forbedre dens funktion, hjælpe med at forbedre koncentrationen, øge niveauerne af D-vitamin og hjælpe med at reducere stress.

Så nyd tiden udenfor til opdatere din krop og sind og få lidt frisk forårsluft i din krop.

Mere bevægelse

Vi ved alle, at motion er godt for os, men vidste du, at bare ved at øge mængden du af motion, du laver en smule, kan have stor indflydelse?

Det anbefales, at voksne tager mindst 150 minutters træning om ugen, cirka 30 minutter om dagen. For dem, der ikke kan klare dette, har en ny undersøgelse vist, at ved at træne i kun ti minutter kan du have stor indflydelse på dit helbred.

Det blev vist, at folk, der gjorde op til 59 minutters træning om ugen, havde en 18% lavere risiko for tidlig død end folk, der ikke gjorde det. Folk, der gjorde op til 149 minutter, havde en 22% lavere chance for tidlig død.

At gå, løbe ovenpå og endda klippe plænen tæller alt sammen, så hvorfor ikke føje det til din nye forårsrutine og smide den stillesiddende livsstil ud og bevæge dig noget mere.

Ændre din diæt

Foråret er et godt tidspunkt til at foretage ændringer i din diæt, vejret bliver varmere, friske fødevarer bliver tilgængelige, og du har måske ikke lyst til at spise tung mad.

Det bedste sted at starte er med dine køkkenskabe, smid sukker-tunge fødevarer eller genstande med højt saltindhold ud.

Start derefter med at foretage små ændringer, du kunne:

  • Gå kødfri i en dag om ugen
  • Udskift kalorieholdige drikkevarer med vand
  • Skift pasta til vegetabilske nudler
  • Forøg dit grøntsags indtag
  • Begræns antallet af måltider, du har taget væk
  • Reducer alkoholforbruget

Og listen kører videre, bare ved at foretage en ændring kan du gøre en massiv forskel for dit helbred, så smid dine gamle vaner væk og hent de nye.

Vær opmærksom

Endelig anbefaler vi at være opmærksomme, dette indebærer at tænke på, hvad du gør, før du gør det. Vil jeg virkelig spise det stykke kage, skal jeg køre eller kan jeg gå, kan jeg være aktiv i stedet for at sidde?

At være i kontakt med, hvad din krop og sind har brug for snarere end hvad den er vant til, bemærk ændringer og være opmærksom på, hvad din krop fortæller dig, kan have dramatiske effekter.

Ved at afsætte ti minutter om dagen til at tænke over, hvordan du føler og bliver opmærksom på eventuelle ændringer, kan det hjælpe dig med at rense din krop og sind for at nå et meget klarere sted.