Sådan forebygger du forhøjet blodtryk

Sådan forebygger du forhøjet blodtryk

Højt blodtryk eller hypertension er en ofte forekommen tilstand, omkring hver femte dansker har det, men 30% af dem er ikke klar over det.

Dit blodtryk bestemmes både af mængden af blod dit hjerte pumper og mængden af modstand mod blodgennemstrømning i dine arterier. Jo mere blod dit hjerte pumper og jo smallere dine arterier, jo højere blodtryk.

Forhøjet blodtryk kan være uopdaget i årevis, da der ofte ingen symptomer er. Desværre øger ukontrolleret højt blodtryk din risiko for alvorlige helbredsproblemer, herunder hjerteanfald og slagtilfælde.

Heldigvis kan forhøjet blodtryk nemt opdages, når du bliver tjekket af din læge, og det kan kontrolleres, men der er også ting, du kan gøre for at undgå at få forhøjet blodtryk i første omgang.

Her er vores bedste tips.

Stop rygning

Rygning forårsager en midlertidig stigning i blodtrykket og beskadiger væggene i dine blodkar. Dette kan føre til en fortykkelse af arterievæggen og tvinger dit hjerte til at arbejde hårdere. Dette kan igen føre til forhøjet blodtryk.

Forskning blandt en undersøgelse af deltagere i alderen 36-55 og 56-80 viste, at rygning var positivt forbundet med risikoen for hændelige luftvejssygdomme og hypertension.

Rygestop kan derfor mindske chancerne for at få forhøjet blodtryk.

Spis mindre salt

WHO (World Health Organisation) anbefaler et dagligt indtag på højst 5 g salt. Men rundt om i verden spiser den gennemsnitlige person 9-12 g om dagen, omtrent det dobbelte af den anbefalede mængde.

Over tid kan overdreven saltindtagelse føre til forhøjet blodtryk, da det stivner og forsnævrer blodkarrene. Blod- og ilt-tilførslen til nøgleorganer falder. Så hjertet prøver hårdere at pumpe blod gennem hele kroppen, hvilket øger blodtrykket yderligere.

Normalt regulerer vores nyrer natrium- og vandniveauet i vores blod. Men nogle gange kan indtagelse af for meget salt forstyrre denne balance. I dette tilfælde beholder vores krop mere vand og øger mængden af blod i vores blodbane. Dette øger trykket på vores blodkar og får vores hjerte til at arbejde hårdere, hvilket igen øger risikoen for forhøjet blodtryk.

Ved at spise en kost med lavere saltindhold kan vi forebygge nogle af de byggesten, der kan forårsage forhøjet blodtryk.
 

Indtag mere kalium

Studier oplyser, at øget kaliumindtag reducerer blodtrykket hos personer med hypertension.

Dette skyldes, at kalium spiller en rolle i, hvor meget væske der lagres i din krop, og hvor meget der frigives i din urin. Hvis overskydende væske opbevares, lægges der ekstra tryk mod dine blodkar, hvilket igen kan øge blodtrykket.

Ved at spise flere fødevarer, der er høje i kalium, kan du opretholde balancen mellem natrium og kalium, hvilket giver nyrerne mulighed for at arbejde godt og opretholde et sundt blodtryk. Fødevarer med højt indhold af kalium omfatter bladgrønt, broccoli, bananer, ærter, agurk og svampe.

Træn og oprethold en sund vægt

Overvægt får dit hjerte til at arbejde hårdere for at pumpe blod rundt i kroppen. Dette kan igen øge blodtrykket – her kan selv at tabe blot et par kilo gøre en stor forskel.

Ved at lave regelmæssig aktivitet holder du dine blodkar og hjerte i god stand, dit hjerte vil slå hurtigere, og du kan få sværere ved at trække vejret, men dette er normalt, når du starter et træningsregime – bare tjek med din læge, hvis du har nogen bekymringer.

Det anbefales, at voksne udfører mindst 150 minutters aerob aktivitet med moderat intensitet, såsom cykling eller hurtig gang, hver uge.

Fysisk aktivitet kan omfatte alt fra sport til gåture og havearbejde.

En interessant undersøgelse viste, at blodtrykket falder efter en akut træningssession, men at reduktionen var endnu større, hvis man trænede som en forebyggende strategi, dvs. før der var blevet rejst bekymring for blodtrykket.

Skær ned på alkohol

At drikke for meget alkohol regelmæssigt kan øge dit blodtryk over tid.

Det skyldes, at når man drikker alkohol, stiger niveauet af hormonet Renin, hvilket igen får blodkarrene til at trække sig sammen. Renin mindsker også, hvor meget væske der forlader kroppen, hvilket også øger blodtrykket. Læg dertil det faktum, at alkohol er højt i kalorier, hvilket kan bidrage til uønsket vægtøgning, som kan påvirke blodtrykket, så giver det mening at begrænse forbruget til fornuftige grænser.

Mænd og kvinder rådes til ikke regelmæssigt at drikke mere end 14 enheder om ugen.

Søvn

Undersøgelser viser, at dit blodtryk falder under normal søvn. Når du ikke sover ordentligt, forbliver dit blodtryk længere i længere tid.

Det menes, at søvn hjælper din krop med at kontrollere de hormoner, der er nødvendige for at regulere stress og stofskifte. Over tid kan mangel på søvn forårsage udsving i hormoner, hvilket fører til forhøjet blodtryk og andre risikofaktorer for hjertesygdomme.


Drik hvedegræssaft

Flere undersøgelser har også antydet, at hvedegræssaft kan hjælpe med at reducere kolesterolniveauet, baseret på dets kolesterolsænkende effekt set hos dyr. Mulige kardiovaskulære sundhedsfordele inkluderer reducering af niveauet af "dårligt" kolesterol og reducere risikoen for forhøjet blodtryk og hjertesygdomme.

Et dyrestudie blev udført, hvor hvedegræssaft blev indpasset i foderet til dyr, der led af for højt kolesteroltal i deres blod i en periode på 10 uger. Resultaterne viste reduceret totalt kolesterol.

Hvedegræssaft indeholder høje niveauer af vitamin A, B5, B12 og E sammen med kraftfulde plantesteroler. Det hjælper med at opretholde sunde kolesterolniveauer, da det hjælper med at udvide kapillærerne og skylle toksiner ud af kroppen.

Tilføjelse af en superfoodsafter til din kost giver dig ikke kun et ernæringsmæssigt boost, men kan hjælpe dig til at føle dig mæt i længere tid, hvilket igen kan hjælpe vægttab. Det ekstra energiboost kan også give dig det lille ekstra til at komme igennem dagen.