Sådan får du dit barn til at spise sund mad

Sådan får du dit barn til at spise sund mad

Med stigende fedmeniveauer i børnealderen og en stillesiddende livsstil, er det vigtigere end nogensinde før at prøve at få vores børn til at træffe sunde valg, når det kommer til mad. Men det er ofte lettere sagt end gjort, så hvilke tips og tricks kan vi gøre for at hjælpe vores børn med at vælge sundt. 

Bred vifte
Variation af tekstur, smag og farve er nøglen. For eksempel kan pizza betragtes som noget til den mindre sunde side, men lav den med fuldkornsmel og lad dine børn toppe den med en række farverige grøntsager, og pludselig bliver den mere vitaminrig!

 

Kogt kål er måske ikke i alles smag, men kog den i lidt olivenolie for at give den en smule knas, og teksturen ændrer sig, hvilket gør den mere velsmagende for mange børn.

Gulerødder med peber på smager meget anderledes end gulerødder kogt i tomatsauce eller mos. Ved at servere mad i en række forskellige former kan du forhindre dit barn i at tro, at de ikke kan lide en bestemt frugt eller grøntsag.

Gør mad spændende
Ved at skære almindelig mad i spændende former kan gøre dem mere tiltalende. For eksempel er disse frugtblomster lavet med et spyd og en kageudstikker meget visuelt tiltalende. Tilsvarende kan man skære sandwich i trekanter i stedet for firkanter for at ændre maden lidt.

Få dem involveret
Ved at lære, hvordan mad laves og hjælpe med at tilberede den, kan det være nøglen til at få børn til at prøve nye ting. Lige fra at lade dem vælge, hvilket krydderi der skal tilsættes til at rulle dejen ud, kan den fordybende oplevelse være meget tiltalende.

Tilbyd sunde valg
Børn er ofte sultne, når de kommer hjem fra skole, derfor er det godt at sikre, at der altid er et sundt valg til dem. Denne banansushi er mættende, fuld af næring og meget nem at lave. Du skal blot bruge en banan, en wrap, noget jordnøddesmør og chokoladepålæg. Pak ind og skær i små sushi bidder. Hvis dit barn ikke kan lide bananer, så prøv med avocado.

 

 

Skjul grøntsagerne

Mange grøntsager kan nemt gemmes i maden. For eksempel kan en pastasauce indeholde gulerødder blandet, så du ikke kan se dem, en suppe kan indeholde et væld af grøntsager, og du kan endda lave kager med grøntsager.


En nem måde at give dit barn ekstra næringsstoffer på er ved at give dem superfood saft hver dag. For eksempel indeholder vores frugtagtige Elixir Vitality-saft 72% af RDA af C-vitamin, og vores økologiske hvedegræssaft indeholder næringsstoffer, der ligner tre broccolihoveder. For at bestille din saft skal du blot besøge vores webbutik her i dag.