Pas på din fordøjelse

Pas på din fordøjelse

Vi glemmer ofte vores fordøjelse indtil vi har et problem, og så er tendensen at tage medicin for at lempe problemet. Dårlig fordøjelse? Tag medicin. Forstoppelse? Der er en sukkerholdig sirup der kan hjælpe!


En sund fordøjelse er yderst vigtig for optimal sundhed. 

Uden en sund tarm optager vi ikke næringsstofferne fra den mad, vi spiser - og resultatet er, at vi ender med at løbe tør for energi, blive syge og i værste fald risikerer vi at udvikle kronisk sygdom. Det er fordi fordøjelsessystemet ikke længere kan levere, hvad der er nødvendigt for at reparere, vedligeholde og opretholde vores daglige sundhed.

Din tarm er nøglen

Din tarm er faktisk lige så vigtig og kompleks som din hjerne. Selvom det ofte overses og ignoreres, indtil du får symptomer som gas, oppustethed, kvalme, forstoppelse, fordøjelsesbesvær og diarré, så det viser sig rent faktisk, at din tarm er ansvarlig for meget mere end bare at fordøje den mad du spiser.

Vidste du for eksempel, at din tarm har flere nerveceller end hele rygmarven? Eller at den er ansvarlig for 75% af din krops immunforsvar? Eller at den indeholder over 400 arter af mikrober og 100 billioner bakterier? Temmelig imponerende tal, er det ikke?

Siden mødet med Dr. Thomas Rau, fra den internationalt anerkendte Paracelsus-klinik i Schweiz, tager jeg altid min probiotika og har tarm rensning to gange om året. Hans forskning har vist en klar sammenhæng mellem kræft og usunde fordøjelsesbakterier.

Sådan kan du hjælpe din tam

Det viser sig at mange af os har brug for lidt hjælp til vores fordøjelse på et eller andet tidspunkt i vores liv - det være sig træghed fra at spise for meget, spise for meget af de 'forkerte' ting eller en stigende følsomhed over for forskellige fødevarer.

Regelmæssigt indtagelse af fødevarer såsom ingefær kan virkelig understøtte din tarmsundhed, og det kan også være probiotika af god kvalitet fra din lokale helsekostbutik.

Forskning har vist, at Hvedegræs saft også kan være gavnligt for fordøjelsesproblemer.

Er det at gå glutenfrit svaret?


For nogle mennesker at udelade gluten fra deres mad i et par måned letter på en række tarmsrelaterede lidelser. Uforklarlige symptomer forsvinder, fordøjelsesproblemer mindskes og ømme led lindres. På trods af navnet indeholder Hvedegræs ingen hvede (og derfor ingen gluten), hvilket gør den velegnet til dem med glutenintolerance. En detaljeret undersøgelse af patienter, der lider af inflammatorisk tarmsygdom, fandt, at Hvedegræs saft med succes kunne reparere og stoppe indre blødninger.

En fantastisk bog af min ven, Anette Harbech Olesen, har nogle virkelig nyttige indsigter og er en god nyhed til alle, som vil skære ned eller eliminere gluten. Bogen er fuld af inspirerende, sunde opskrifter og giver praktiske råd om, hvordan du reducerer dit glutenindtag. Bare fordi din diæt er glutenfri, betyder det ikke, at du ikke kan have en burger, en sprød pizza, pandekager og  endda kager - du finder opskrifter på alle disse og meget mere i Annette’s bog Den Glutenfri KogebogDu kan købe den her.

Spis dig vej til en sund tarm
Hvedegræs, rig på klorofyl, er et ægte ernæringskraftkraft. Den indeholder en cocktail af næringsstoffer, som vi har brug for for at forblive sunde, inklusiv magnesium, aminosyrer, enzymer og vitaminerne A, B, C, E og K. Hvorfor ikke prøve og se hvilken forskel hvedegræssaft kan gøre for din fordøjelsessundhed med vores friskpresset, økologiske, markdyrkede superfoodsaft?

Bestil Her