Naturlig lindring af psoriasis

Naturlig lindring af psoriasis

Mere end 125 millioner mennesker rundt om i verden lider af psoriasis, og med World Psoriasis Day lige om hjørnet tager vi et kig på, hvordan vi kan lindre smerten for dem, der lever med udfordringerne ved denne sygdom.

Det menes, at psoriasis skyldes et overaktivt immunsystem, der forårsager skællende, irritable pletter på huden, som kan danne skællignende områder.

Immunsystemet er din krops forsvar mod sygdom og infektion, men det angriber ved en fejl raske hudceller hos mennesker med psoriasis.

Ud over de fysiske symptomer på denne sygdom, er de mentale sundhedseffekter langsomt ved at blive erkendt. Det menes, at omkring 48% af mennesker med psoriasissygdom har angstlidelser.

Mange menneskers psoriasissymptomer starter eller bliver værre på grund af en bestemt hændelse som har trigget dem.

Disse triggere omfatter infektioner, skader på huden, stress, D-vitaminmangel og stort alkoholforbrug. Psoriasis kan også udløses af nogle typer medicin.

Desværre er der ingen kur mod psoriasis, men det kan til gengæld gå i remission. Her er nogle naturlige måder at lindre symptomerne på:

1. Få noget sol

Sollys kan nogle gange forbedre hudens udseende, når en person har psoriasis. Folk bør blotlægge deres hud gradvist og i korte perioder.

Solens UVB-stråler er gavnlige for psoriasis-symptomer, da de kan bremse væksten af ​​berørte hudceller. Men vi ved alle, at solens stråler kan være skadelige, så det er stadig vigtigt at bruge solcreme.

2. Tilsæt Gurkemeje

Forskning har vist, at gurkemeje betydeligt kan reducere symptomer hos personer, der lider af psoriasis.

Dets antioxidant anti-inflammatoriske, antimikrobielle og anti-kræftfremkaldende egenskaber kan mindske det oxidative stress relateret til hudlæsioner.

Det ser også ud til at hæmme produktionen af ​​stoffer kendt som cytokiner, som kan føre til betændelse.

En nem måde at tilføje gurkemeje til din kost er med vores æble-, ingefær- og gurkemejesaft.

3. Tag et bad

Dødehavs- eller Epsom-salte i varmt vand kan hjælpe med at lindre huden. Tag et karbad i cirka 15 minutter, og brug derefter en fugtighedscreme.

Nogle mennesker finder det beroligende og gavnligt at tilføje havre til badet.

4. Hold en sund vægt

Undersøgelser har vist, at fedme øger en persons risiko for at få psoriasis. At tabe et par kilo kan ikke kun forbedre symptomerne, men også gøre behandlingen mere effektiv.

5. Reducer stress

Det har vist sig, at stress er en kendt trigger for psoriasis-opblussen. Du kan potentielt forhindre opblussen ved at reducere og håndtere din stress. 

Gør det der virker for dig:

  • Meditation
  • Være social med familie og venner
  • Yoga
  • Dybe vejrtrækningsøvelser
  • Gå ture i naturen


6. Få en sund kost

Det gamle ordsprog "Du er, hvad du spiser", er på mange måder sandt. Ved at lave ændringer i vores kost, kan vi positivt påvirke vores huds sundhed.

Begrænsning af rødt kød, mættet fedt, raffineret sukker, kulhydrater og alkohol kan hjælpe med at reducere opblussen udløst af sådanne fødevarer.

Fisk, frø, nødder og omega-3 fedtsyrer er kendt for deres evne til at reducere inflammation. Dette kan være nyttigt til at håndtere psoriasissymptomer.

Hvedegræssaft har høje niveauer af klorofyl, som hjælper med at rense toksiner fra vores tarm for at støtte og reparere vores huds sundhed, hvilket fører til pænere og mindre overbelastet hud. Det er også højt i antioxidanter, som bekæmper frie radikaler for at forhindre skader og reducere oxidativ stress på huden.

Hvedegræssaft har vist evnen til at øge hudens immunitet og hæmme væksten af ​​bakterier og derved fremme heling af hudirritation.