Top 5 tips til håndtering af tarmsundhed gennem diæt

Top 5 tips til håndtering af tarmsundhed gennem diæt

Verdenssundhedsorganisationen har anslået, at en tredjedel af verdens befolkning har en eller anden form for fordøjelsesproblemer. Disse spænder typisk fra forstoppelse og oppustethed til halsbrand, hæmorroider og Crohns sygdom.

Der er billioner af mikrober, der lever i vores fordøjelseskanal, disse kaldes 'tarmmikrobiota', og de spiller en vigtig rolle i vores generelle tarmsundhed. De hjælper os med at nedbryde mad og støtte absorptionen af næringsstoffer. De er også en vigtig forsvarslinje for vores immun system.

Med problemer, som vi ikke kan kontrollere, såsom sygdom eller medicin, der påvirker vores mikrobiota, er det vigtigt, at vi hjælper vores mikrobiota på enhver måde, vi kan. Og en vigtig måde at hjælpe dem med at blomstre er gennem vores kostvaner.

Top 5 tips til håndtering af tarmsundhed gennem diæt 

  • Fiber

    At have en diæt med højt fiber indhold kan hjælpe med at flytte mad gennem fordøjelseskanalen og hjælpe os med at passere afføring lettere. Det anbefales, at voksne indtager mindst 30-40 g fiber om dagen.
  • Plantebaseret mad

    En diæt rig på en række plantebaserede fødevarer er godt for tarmens sundhed. Grønne grøntsager, f.eks. Spinat eller grønkål, er gode kilder til fiber, de indeholder også en bestemt type sukker, der hjælper med at skabe vækst hos sunde tarmbakterier. Squash indeholder også meget fiber. Courgette har ca. 1 g pr. cup, og selleri er fantastisk til hydrering og indeholder antioxidanter og antiinflammatoriske midler.
  • Levende mikrober og gærede fødevarer

  • Disse er en fantastisk måde at forbedre tarmens sundhed på. De kan hjælpe med at fremme 'gode' bakterier i tarmen. Kimchi, Kefir, surkål, yoghurt og miso er alle gode kilder til probiotika i kosten.
  • Væske

    At drikke mindst 2 liter væske om dagen er fantastisk for fordøjelseshelbredet. Væske hjælper med at forstærke fiber, så du føler dig mæt længere. Det er også vigtigt for at nedbryde fødevarer og hjælpe os med at absorbere næringsstofferne.
  • Spis langsomt

    Fordøjelsen starter i munden, og når man tygger hjælper producerer man spyt, som begynder at nedbryde vores mad. Ved at nedbryde maden, før den når vores mave, har vores mave mindre arbejde at gøre, og dermed vil den være mindre tilbøjelige til at blive sur.

  

Hvorfor ikke prøve vores hvedegræs og mynte-kefir smoothie? Pakket med næringsstoffer og tarmvenlige probiotika, den har mindre kulhydrater end en normal smoothie, smager godt og er god for fordøjelsen.

Du skal bruge:

  • 1 cup kefir eller vegansk alternativ
  • 2 Britts Superfoods hvedegræs portioner
  • 1 håndfuld mynteblade

Blend dem bare sammen og nyd.

For at bestille dine superfoodsafter, besøg vores butik her i dag.