Kolesterol-myter slåes i stykker

Kolesterol-myter slåes i stykker

I lang tid har kolesterol været set som the bad guy.

Men sandheden er, at vi alle har brug for kolesterol. Vores kroppe bruger det til at producere D-vitamin, hormoner og til at hjælpe vores stofskifte med at fungere effektivt.

Og nyere forskning tyder på, at vi hellere bør fokusere mere på de negative virkninger som f.eks. sukker, sukkererstatninger og forarbejdet mad har på vores kroppe. Vi skal også på samme tid have fokus på fødevarer med højt indhold af vitamin B3 og B5, som kan hjælpe os med at sænke kolesterolniveauet uden behov for medicin.

Vi har taget et kig på om myterne er rigtige eller falske. 

1. Højt kolesterol sker kun for ældre voksne

Falsk

Alle kan have forhøjet kolesterol, selvom du er slank, fit og ung. Højt kolesterol kan være forårsaget af flere forskellige ting, herunder kost, livsstil og genetik.

2. Kun mænd har højt kolesteroltal

Falsk

Både mænd og kvinder har større risiko for højt kolesteroltal, når de bliver ældre og får et par ekstra kilo. Det ser ud til, at yngre kvinder, der er før overgangsalderen, har en lavere risiko på grund af høje niveauer af østrogen, men postmenopausale kvinder kan se deres kolesteroltal stige.

"Ifølge forskningen i løbet af 2015-2018 var prævalensen af ​​højt total kolesterol hos voksne i USA 11,4 %. Når man betragter mænd vs. kvinder, var prævalensen af ​​højt totalkolesterol 10,5 % hos mænd og 12,1 % hos kvinder."

3. Du føler dig ikke syg, så du fejler ikke noget

Ikke nødvendigvis

Du vil normalt ikke have symptomer med højt kolesteroltal, ligesom højt blodtryk og diabetes, som er andre stille tilstande, der kan føre til hjertesygdomme.

4. Statiner vil reducere mit høje kolesteroltal

Ikke nødvendigvis

Statiner reducerer alt kolesterol i kroppen, hvilket kan føre til nogle frygtelige bivirkninger. I lang tid troede mange medicinske eksperter, at statiner kan hjælpe med at forbedre hjertesundheden og sænke kolesterol, men nu er der stigende forskning, der viser, at dette måske ikke er tilfældet.

5. Der er intet, jeg kan gøre for at ændre mit kolesterol

Falsk

Du kan gøre mange ting for at forbedre dit kolesteroltal og holde dem i et sundt område!

  • Træffe sunde madvalg. Begræns fødevarer med højt indhold af mættet fedt og sukker. Vælg fødevarer med et naturligt højt indhold af fibre og umættede fedtstoffer og phytostanoler, such as red onion, broccoli, gulerødder og hvdedgræssaft.

    Særlige plantemolekyler (phytosteroler og phytostanoler) minder strukturelt om kolesterol og kan virke i tarmen for at sænke kolesterolabsorptionen ved at fortrænge kolesterol. En meta-analyse af 41 forsøg viste, at et indtag af 2g stanoler eller steroler om dagen reducerede LDL med 10%.

  • Vær aktiv hver dag. det anbefales, at voksne får 150 til 300 minutters moderat fysisk aktivitet hver uge.

  • Kend din familiegenetik. Hvis dine forældre eller andre nærmeste familiemedlemmer har højt kolesteroltal, bør du testes oftere.

Konklusion
Der er mange myter om kolesterol. Men takket være videnskabelige fremskridt opdager vi, hvad der virkelig er sandt, og hvad der er en misforståelse.

Ofte er den bedste måde den naturlige måde. Pas på din krop ved at reducere dit forbrug af sukker, raffinerede kulhydrater og forarbejdede fødevarer, og vælg i stedet en diæt med naturlige økologiske fødevarer kombineret med regelmæssig motion og mindfulness.

Superfoodsafter er en nem måde at forbedre dit ernæringsindtag på. . De er rige på essentielle enzymer, vitaminer og næringsstoffer, de understøtter en sund muskel- og hjernefunktion, booster dit immunsystem og beskytter dine celler mod oxidativt stress.

Med vores 110 % sundhedsgaranti, hvorfor så ikke se, hvordan saften får dig til at føle. Du har intet at tabe og alt at vinde.