Hvilke superfoods er gode for hjertesundheden?

Hvilke superfoods er gode for hjertesundheden?

Hjertesygdomme er baggrunden for næsten en tredjedel af alle dødsfald på verdensplan, og kosten kan spille en stor rolle i dette.

Hvis du er bevidst om, hvad du skal spise, kan det hjælpe dig med at maksimere dit hjertesundhed og forbedre dit velvære. Her er vores top 5 superfoods som du kan inkorporere i din kost for at støtte et sundt hjerte. 


1. Bladgrønne


Mørke grønne grøntsager er kendt for at være fyldt med vitaminer og mineraler. De er også en stor kilde til vitamin K, som kan hjælpe med at beskytte dine arterier og fremme en ordentlig blodkoagulation.

Mørkegrønne grøntsager indeholder alfa-linolensyre, en omega 3-fedtsyre, som også er gavnlig for hjertesundheden og et godt alternativ til fed fisk for veganer- og vegetarsamfundet.

Undersøgelser har vist, at øget indtag af grønne bladgrøntsager er forbundet med en 16% lavere forekomst af hjertesygdomme.

En god måde at øge dit indtag af bladgrønt på er at tilføje en økologisk grøn superfoodsaft i din kost. Vores blandede grønkålssaft er fyldt med vitamin K, A og B.

2.Bær


Bær er sprængfyldt med polyfenoler. Disse kan hjælpe med at beskytte hjertet ved at neutralisere oxideret LDL, som danner plak inde i arterierne.

De er også rige på antioxidanter som anthocyaniner, som beskytter mod oxidativ stress og inflammation, der bidrager til udviklingen af ​​hjertesygdomme, som vist i nyere forskning.

Det kan reducere flere risikofaktorer for hjertesygdomme at spise mange bær, for eksempel viste en analyse af 22 undersøgelser, at spisning af bær var forbundet med reduktioner i LDL (dårligt) kolesterol, systolisk blodtryk, body mass index og visse markører for inflammation.

En nem måde at tilføje bær til din kost er ved at drikke en superfoodsaft med bær hver dag. Vores Elixir Vitality saft indeholder røde druer, gojibær, hindbær, granatæble og meget mere som er med til at give dig et næringsrigt boost.

3. Sojaprodukter

Ved at spise tofu og andre sojabaserede fødevarer kan du sænke risikoen for koronar hjertesygdom, da de indeholder omega-3 fedtstoffer, essentielle flerumættede fedtstoffer. Disse har en række hjertesundhedsmæssige fordele, såsom at sænke kolesterol.

Deres fedtsyresammensætning gør sojamad til en værdifuld del af hjertesunde kostvaner. Det er dog deres proteinindhold, som gør dem unikke blandt plantefødevarer da de er med til at beskytte mod hjertesygdomme.

Kliniske forsøg offentliggjort siden 2005 indikerer, at sojaprotein sænker LDL-kolesterol med 4% til 6%, det er en lille reduktion, men det er nok til at give en meningsfuld beskyttelse mod hjertesygdomme.

Hver 1% reduktion i kolesterol anslås at sænke risikoen for CHD med 1% til 2%,25,26, hvilket tyder på, at sojaprotein alene kan reducere risikoen for hjertesygdomme med alt fra 4% til 12%. (Kilde)


4. Fed fisk

Fed fisk som laks, makrel, sardiner og tun er fyldt med omega-3 fedtsyrer - sunde fedtstoffer, der kan mindske risikoen for hjerterytmeforstyrrelser og sænke blodtrykket. De sænker også triglycerider og bremser inflammation.

Undersøgelser har vist, at omega-3 fedtsyrer fra fede fisk kan have en beskyttende rolle i risikoen for at udvikle hjertesygdomme og reducere risikoen for hjerte-kar-sygdomme og arytmier en smule.


5. Nødder

Nødder er en fantastisk kilde til fibre og mikronæringsstoffer som magnesium, kobber og mangan

Forskning viser, at inkorporering af et par håndfulde valnødder i din kost kan hjælpe med at beskytte mod hjertesygdomme. De er også en god kilde til hjertesunde enkeltumættede fedtstoffer og fibre. To vigtige næringsstoffer, der kan hjælpe med at beskytte mod hjertesygdomme

Nogle undersøgelser har fundet ud af, at regelmæssig spisning af nødder såsom valnødder er forbundet med en lavere risiko for hjertesygdomme.

Forskning tyder på, at mandler også kan have en stærk effekt på dit kolesteroltal.

En undersøgelse viste, at 48 personer med højt kolesteroltal viste, kunne sænke deres kolesteroltal ved at indtage 1,5 43 gram mandler dagligt. På 6 uger reducerede de mavefedt og niveauer af LDL (dårligt) kolesterol, to risikofaktorer for hjertesygdomme

En nem måde at tilføje sunde vitaminer, næringsstoffer og antioxidanter til din kost er at drikke en superfoodsaft hver dag. Besøg vores butik her i dag for at bestille din.