Sådan lever man godt og ældes godt

Sådan lever man godt og ældes godt

Aldring indebærer mange biologiske ændringer, der fører til forringelse af sundheden. Men skal det være sådan? Er grå hår og rynker uundgåelige for os alle?

Indtil for nylig blev det antaget, at aldring var uundgåelig, men nyere forskning har vist, at dette muligvis ikke er tilfældet.

“Folk antager, at aldring er uforanderlig, og at det er et fjols ærinde at lede efter lægemidler, der bremser aldringsprocessen ─ men de tager fejl, ”siger Richard Miller, direktør for Glenn Center og professor i patologi på medicinstudiet. "Vi har dokumenteret fire forskellige lægemidler, der arbejder i mus for at bremse ældning og udsætte de sygdomme og handicap, der gør aldring besværlig.”

Miller rapporterer, at anti-aging-lægemidler ved laboratorietest har vist sig at forlænge den gennemsnitlige sunde levetid for mus med 15-25 procent.

Selvom videnskaben fortsætter med at undersøge aldringens uundgåelighed, er der nogle ting, vi kan gøre for at bremse processen nu og sikre, at vi ikke kun ældes godt, men også lever godt.

Stop med at ryge

Den bedste ting du kan gøre for dit helbred og din levetid er at holde op med at ryge. Rygning kan være ansvarlig for en lang række sygdomme fra lungekræft til hjertesygdomme, som alle reducerer levetiden.

Omvendt kan en kost rig på bladgrøntsager bidrage til længere levetid.

Kost

Reduktion af kalorieindtag med 10-40% har konsekvent vist sig at øge levetiden hos mus og primater. Hos mennesker reducerede en 2-årig undersøgelse med op til 12% kalorierestriktion risikoen for diabetes, hjertesygdomme og slagtilfælde uden større bivirkninger.

Selvom dette kan være for hårdt for mange, kan en sund kost med intermitterende faste være en fordel.

Træning

Nylige beviser tyder på, at det kan være muligt at vende aldring gennem træning. En undersøgelse foretaget på cyklister sammenlignet med dem, der ikke dyrkede motion, viste, at aldersrelateret tab af muskler og styrke ikke skete hos dem, der dyrkede regelmæssig motion.

Også cyklistens kropsfedt og kolesterol steg ikke med deres alder. Dette er gode nyheder, da et af problemerne med aldring er skrøbelighed, så ved at have en større muskelmasse kan dette reduceres.

For mænd der dyrkede motion viste det, at testosteronniveauerne også forblev højre.

Søvn

Søvnmønstre kan ændre sig, når vi bliver ældre. Generelt sover ældre mindre dybt og vågner oftere. Men god søvn er afgørende for at opretholde et godt helbred og bremse aldringsprocessen.

Under søvn øges hudens blodgennemstrømning, og kollagen reparerer skader på huden. Det er også når kroppen hviler og forynger sig. At komme ind i en god søvnrutine er fantastisk til at bremse aldringsprocessen.

Vær positiv

At have en positiv tankegang til aldring kan gøre en stor forskel. Undersøgelser har vist, at personer med et positivt livssyn kan leve i 7 år længere end dem, der ikke har det.

At socialisere, forblive aktiv og lære nye ting kan alle være forbundet med positivitet.

Ernæring

Det kan ikke overses, at vi i det moderne samfund ofte overspiser, men er underernærerede. At sikre, at det meste af det, du spiser, er godt for dig, kan holde dig sund i længere tid og give dig den energi, du har brug for for at komme igennem dagen.

En kost rig på frugt og grønt er en fantastisk måde at gøre dette på. Tilføjelse af en superfoodsaft til din daglige kost kan sikre, at du får det ekstra boost af næringsstoffer, du har brug for.

Vores hjemmelavede, økologisk producerede superfoods er utroligt rige på næringsstoffer, vitaminer og enzymer til at nære din krop.

Så mens forskere fortsat leder efter den hellige gral til anti-aging, er der ting, vi kan gøre nu for at bremse processen og nyde alt, hvad livet har at tilbyde.