Hold dit hjerte sundt

Hold dit hjerte sundt

World Heart Day fejres hvert år den 29. september, og da hjerte-kar-sygdomme er den største dræber i verden, er det en god mulighed for, at tænke over vores egen hjertesundhed, og hvad vi kan gøre for at holde vores hjerte sundt. 

Hjertesygdomme og slagtilfælde er den største dødsårsag i verden og koster 18,6 millioner liv hvert år. Gennem uddannelse og adgang til sundhedspleje, håber man, at dette antal kan reduceres. 

Hvad kan vi selv gøre for at beskytte vores hjerte?

1. Hold op med at ryge

Den største ting, du kan gøre for at holde dit hjerte sundt, er at stoppe med at ryge. Rygning beskadiger blodkarrene, der fører til dit hjerte, hjerne og andre dele af din krop. Dette gør dig fire gange mere tilbøjelig til at dø af et hjerteanfald eller slagtilfælde og tre gange mere tilbøjelig til at dø af hjertedød.

Det kan være svært at stoppe og kan tage flere forsøg. Det kræver måske en masse støtte og nikotinerstatninger. Men det er det værd! Din risiko for disse sygdomme falder straks efter du er stoppet, og faldet betydligt i løbet af årene efter.  Og det bedste af det hele? Det kan give dig mere tid med dine kære.

2. Kom i gang

Sigt efter mindst 30 til 60 minutters aktivitet dagligt, da dette kan hjælpe med at reducere din risiko for hjertesygdomme.

Fysisk aktivitet hjælper med at kontrollere din vægt. Det reducerer også chancerne for at udvikle andre tilstande, der kan belaste hjertet, såsom forhøjet blodtryk, højt kolesteroltal og type 2-diabetes.

Forskning viser, at træning reducerer kardiovaskulære risikofaktorer, og denne reduktion i risikofaktorer er uafhængig af ændringer i kropsvægt eller forekomst af type 2-diabetes. Motion er også en vigtig terapeutisk behandling for patienter, der har hjerte-kar-sygdomme, hvilket yderligere viser træningens beskyttende og genoprettende egenskaber.

3. Spis en hjertesund kost

En sund kost kan hjælpe med at beskytte hjertet, forbedre blodtryk og kolesterol og reducere risikoen for type 2-diabetes. Hvorimod at en usund kost med højt fedtindhold vil gøre åreforkalkning værre og øge din risiko for et hjerteanfald.

Der er to eksempler på madplaner som er gode for din hjertesundhed som inkluderer kostplanen til at stoppe hypertension (DASH) og middelhavsdiæten.

Begge madplaner har fokus på: 

  • Grøntsager og frugter
  • Magert kød og fisk
  • Fedtfri mejeriprodukter
  • Fuldkorn
  • Sunde fedtstoffer

Og reducerer indtaget af:

  • Salt
  • Sukker
  • Stegt mad
  • Kager og kiks
  • Fedtholdige fødevarer

En bekvem måde at tilføje næringsstoffer og vitaminer til din kost er, at drikke en økologisk superfoodsaft dagligt. Hvedegræssaft indeholder høje niveauer af vitamin A, B5, B12 og E sammen med kraftfulde plantesteroler. Saften hjælper derfor med at opretholde sunde kolesterolniveauer.

 

4. Håndter stress

Vedvarende stress påvirker ikke kun det mentale helbred, men det kan også give fysiske symptomer. Disse kan omfatte hovedpine, dårlig mave, spændte og ømme muskler, søvnløshed og lav energi. Det kan også påvirke risikoen for hjertesygdomme.

Stress kan føre til forhøjet blodtryk, hvilket kan udgøre en risiko for hjerteanfald og slagtilfælde. Stress kan også bidrage til sådanne kardiovaskulære sygdomsrisici som rygning, overspisning og mangel på fysisk aktivitet.

I en undersøgelse i 2017 viste det, at kronisk stress er forbundet med kardiovaskulære hændelser. Ved at kigge på billeder af hjernen, viste der en sammenhæng mellem de dele af hjernen, der er involveret med stress og frygt og hjerte-kar-sygdomme.

Det er vigtigt at håndtere stress, uanset hvilken måde du vælger at gøre det på. Socialt samvær, grin eller trække stikket er blot nogle få eksempler.

Forskere har opdaget, at mennesker med hjertesygdomme, der praktiserede meditation - i kun 15 minutter om dagen, kan halvere deres risiko for hjerteanfald og slagtilfælde sammenlignet med dem, der ikke gør det - måske kan meditation fungere for dig?

Hvedegræssaft indeholder over 91 mineraler, 20 aminosyrer og 80 aktive enzymer, men en af ​​de største komponenter er klorofyl. Den primære komponent i klorofyl er magnesium, der fungerer som en naturlig stressforløsning. En nem måde at stress af på!


5. Skær ned på alkohol

Mens moderate mængder alkohol kan give nogle hjertefordele, kan for meget også have skadelige virkninger.

Der er en klar sammenhæng mellem regelmæssigt at drikke for meget alkohol og at have forhøjet blodtryk. Over tid belaster forhøjet blodtryk (hypertension) hjertemusklen og kan føre til hjerte-kar-sygdomme, som øger din risiko for hjerteanfald og slagtilfælde.

Det anbefalede ugentlige alkoholforbrug er ikke mere end 14 genstande om ugen for både mænd og kvinder. Hvis du indtager mere end dette, så prøv at skære ned.

World Heart Day er en global kampagne, hvor individer, familier, samfund og regeringer rundt om i verden deltager i aktiviteter for at tage ansvar for deres hjertesundhed og ikke mindst for andres.

Tilføjelse af en superfoodsaft til din kost er en praktisk måde at sikre, at du får alle de vitaminer og næringsstoffer, som din krop har brug for, og understøtter hjertesundheden. Besøg vores butik her i dag for at bestille din saft.