Fordøjelsen - Nøglen til din Sundhed og Immunforsvar

Fordøjelsen - Nøglen til din Sundhed og Immunforsvar

Viste du at din tarm lige så vigtig og kompleks som din hjerne? Selvom den ofte er overset og ignoreret, indtil du får symptomer som luft i maven, oppustethed, kvalme, forstoppelse, fordøjelsesbesvær og diarré. Så det vil sige din tarm faktisk er ansvarlig for meget mere end bare at spise og tarmbevægelser.

For eksempel, så har din tarm flere nerveceller end hele din rygmarv, og den er ansvarlig for 75 % af kroppens immunsystem, gennem de gode bakterier der er der! 

Dr. Rau fra Paracelsus Klinik i Schweiz har fundet en stærk sammenhæng mellem kræft og usunde fordøjelsesbakterier, og siden jeg mødte ham, tager jeg hver dag mine probiotika og får skyllet min tarm to gange om året! Bemærk, hvis du lider af fordøjelsesproblemer er det muligt, at du ikke tåler gluten!

De fleste mennesker har brug for lidt hjælp til at få fordøjelsen til at fungere på et eller andet tidspunkt i deres liv. Det kan være træghed fra overspisning, at man spiser for meget af den "forkerte" ting, eller at man får en øget følsomhed over for forskellige fødevarer. Et regelmæssigt forbrug af nyttige fordøjelsesfremmende urter eller te i dit daglige køkken kan virkelig være gavnligt, samt et dagligt tilskud af nogle gode kvalitets-probiotika fra din lokale helsekostbutik.

Denne opskrift er en fordøjelsesfremmende te, og er af en af ​​mine foretrukne hjemmelavede blandinger”, siger Trinity Bourne, der er en erfaren sundhedsrådgiver og forfatter af ''Trinity's Conscious Kitchen", en kogebog designet til at inspirere dig i et vegansk og gluten frit køkken.

Du kan finde de tørrede eller friske krydderurter til opskrifterne i gode helsekostforretninger, eller du kan dyrke dine egne. Der er så mange forskellige kombinationer. Hvis du dykker ned og udforsker området, kan du godt komme til at udvikle en passion for det og finde en unik blanding, der virker lige præcis for dig.

De urter, som Trinity bruger i denne blanding og deres sundhedsmæssige fordele er følgende:

Fennikelfrø kan give hurtig, effektiv lindring fra fordøjelsesforstyrrelser.

Luft i maven, oppustethed, fordøjelsesbesvær og mange andre fordøjelsesudfordringer har alle vist sig at reagere positivt på fennikelfrø. I Indien er det tilsyneladende almindeligt at tygge fennikelfrø efter et måltid for at hjælpe fordøjelsen på vej. Fennikelfrø indeholder flygtige olieforbindelser som anethol, fenchol, limonen, cineol og anissyre som giver god støtte for fordøjelsessystemet og modvirker luft i maven. Olierne fra fennikelfrø nøjes ikke med at hjælpe med optagelsen af næringsstoffer i fordøjelseskanalen, de har også heldbredende egenskaber.

Ingefær er en all-round superstjerne for fordøjelsessystemet og fortjener virkelig en plads i enhver sund teopskrift. Det har været brugt til medicinske og kulinariske formål i  lande som Indien og Kina i tusinder af år. Det er gennemprøvet og gennemtestet. Mens ingefær giver teen et subtilt pift har undersøgelser (både videnskabelige og dem hjemme i køkkenet) bevist, at ingefær evner at støtte fordøjelsessystemet.

Fordøjelsesbesvær reagerer også godt på ingefær, og det er velkendt at ingefær afhjælper luft i maven og beroliger tarmen. Dette varmende krydderi stimulerer spyttet, mavesaften og galden, der alle fungerer som en væsentlig del af fordøjelsesprocessen.

Citron-jernurt (jernurt) har et fremragende ry for at lindre fordøjelsessystemet og kramper i mavetarmsystemet. Den har en lækker citronsmag, hvilket gør det til en fantastisk tilføjelse til en te, der har til formål at fremme en god fordøjelse.

Fennikel "fremmende for fordøjelsen" te-opskrift med ingefær og citron-jernurt

 Til 2 kopper

 Ingredienser

  • 2 tsk fennikelfrø, med top
  • 1 tsk friskrevet ingefær
  • 1 tsk tørret citron-jernurt
  • 500 ml vand

 Vejledning

 Det er vigtigt at knuse fennikelfrøene for at frigive deres flygtige olier. Knus dem ved hjælp af en morter eller bagsiden af en stor kokkekniv.

  1. Riv en teskefuld frisk ingefær (uden skræl).
  2. Kog 500 ml vand i en gryde sammen med de knuste fennikelfrø, revet ingefær og tørrede citron-jernurt.
  3. Når det er begyndt at boble, så lad det simre ved svag varme i 10 minutter.
  4. Serveres straks ved at hælde gennem en tesi. Alternativt sluk for varmen og lad det stå i gryden og nyde det, når du har klar.

 Den glutenfri kogebog 

Bogen der gør det nemt, at leve glutenfrit! 

Vidste du, at hver tredje amerikaner ville foretrække, hvis de helt kunne undgå gluten i deres kost? Den samme tendens går nu gennem Europa. Flere og flere mennesker har lagt mærke til, at mindre gluten i deres kost forbedrer deres fordøjelse, ydeevne og velbefindende. Uforklarede symptomer forsvinder, fordøjelsesproblemer begrænses og smertende led bliver lindret. Nyere forskning viser, at langt flere lidelser og dysfunktionelle tilstande end tidligere antaget kan være forbundet med indtagelse af gluten.

Denne fantastiske bog, der er skrevet af min gode ven, Annette Harbech Olesen  har både rigtig gode råd og nyheder til dem, der allerede lever et glutenfrit liv, men den henvender sig også til dem, som ønsker at skære ned på deres gluten indtag i det daglige.

 Den er fuld af inspirerende og sunde opskrifter og praktiske råd om, hvordan man kan reducere sit indtag af gluten. Bare fordi din kost er glutenfri, betyder det ikke, at du ikke kan spise en burger, få sprød pizza, wraps, pandekager, sandwich eller endda kager - du finder opskrifter på alle disse ting og mere i Den Glutenfri Kogebog. Du kan finde bogen med 20% rabat her

Vær med i Vores Juice Klub med permanent nedsatte priser og gratis levering.

Læs mere her