De 5 bedste fødevarer for vores hjerne

De 5 bedste fødevarer for vores hjerne

Vi lærer stadig om det indviklede forhold mellem tarm og hjerne, men en ting vi ved, er at kosten påvirker begge dele. 

Vores hjerne bruger 20% af de kalorier, vi spiser hver dag, så det giver mening at spise fødevarer, der er gavnlige for hjernens sundhed. Her er de top 5 forslag baseret på forskningsresultater.

1. Bladgrøntsager

Bladgrønt, såsom grønkål, spinat og hvedegræssaft er fyldt med næringsstoffer, herunder K-vitamin, betacaroten folat B-vitaminer og E-vitamin. E-vitamin er en antioxidant, der beskytter cellerne mod skader fra frie radikaler, og B-vitamin er meget vigtigt for hjernen, da de giver energi til at bygge nye celler. 

2.Bær

Bær stimulerer produktionen af ​​nye hjerneceller og hjælper med at slippe af med giftige proteiner, som er fantastisk for aldringsprocessen. 

Fordi oxidativt stress kan være en faktor i sygdomme som Alzheimers og Parkinsons, er hindbær også en top-hjerneunderstøttende mad. Flavonoiderne i bær har også vist sig, at hjælpe med at forbedre koordination, hukommelse og humør.

Alle bær er gavnlige for hjernens sundhed, da de bidrager med essentielle næringsstoffer til kroppen. Næringsstoffer hjælper med at stimulere iltstrømmen, hvilket er positivt for hjernen og hjælper med at mindske risikoen for kognitiv svækkelse.

3.Omega 3

Fisk er en rig kilde til omega-3 fedtsyrer og hjælper med at fodre hjernen og holde den sund og opmærksom. Essentielle fedtsyrer kan ikke dannes af kroppen, så vi er nødt til at få dem gennem vores kost. Flere undersøgelser udført på omega-3 fedtsyrer har vist, at de er med til at booste mentale færdigheder og øge fokus. Det menes også, at en diæt med højere niveauer af fedtsyrer kan forbedre hukommelsen og mindske risikoen for mental tilbagegang.

4. Mørk chokolade
Mørk chokolade er fuld af flavonoider, som er en fantastisk antioxidant og er blevet forbundet med at øge hukommelsen og bremse demens. Det kan også hjælpe med at forbedre blodgennemstrømningen til hjernen, hvilket kan hjælpe med hukommelse, fokus og klarhed. Bare sørg for, at det er så ren kakao, som du kan finde!

5. Gurkemeje
Gurkemeje hjælper med at lette blodgennemstrømningen af ​​karrene i hjernen på grund af dens anti-inflammatoriske egenskaber.

Curcumin, den aktive ingrediens i gurkemeje, har vist sig at krydse blod-hjerne-barrieren, hvilket betyder, at det kan komme direkte ind i hjernen og gavne cellerne der. Dens kraftige antiinflammatoriske egenskaber kan gavne hukommelsen, lette depression og hjælpe nye hjerneceller med at vokse.

Vi bruger mange af disse ingredienser i vores superfood saft, for at bestille din besøg vores webbutik i dag.