Anti-kræft kost bevist gennem forskning

Anti-kræft kost bevist gennem forskning

Vi ved, at en kost rig på frisk frugt og grønsager - almindeligt kendt som den middelhavsdiæten - vil holde os så sunde som muligt, give os energi og give vores krop den bedste chance for at bekæmpe sygdom og infektion.

Det vil ikke overraske dig at vide, at jeg brænder for den plantebaserede mads helbredende kraft. Nogle dybdegående undersøgelser på dette område har ført mig til den fantastiske videnskabelige artikel af Michael S Donaldson: Ernæring og kræft: En gennemgang af beviserne for en anti-kræft kost (Nutrition and cancer: A review of the evidence for an anti-cancer diet). Donaldson opsummerer hans konklusioner efter at have gennemgået 238 offentliggjorte artikler om emnet. Han konkluderer, at mellem 30 og 40% af alle kræftsygdomme kan forhindres ved livsstil og kost.

Vi ved, at der er faktorer, der øger vores sandsynlighed for at få kræft:
  • Fedme
  • Ernæringsfattige fødevarer såsom sukker og raffinerede melprodukter, der fører til nedsat glukosemetabolisme (hvilket fører til diabetes)
  • Lavt fiberindtag
  • Forarbejdet kød produkter
  • Ubalance mellem omega 6 og omega 3 olier
Vi ved også, at der er faktorer, der reducerer vores kræftrisiko:
  • Omega 3 olie
  • Højt indhold af friske frugter og grøntsager (især grønne grøntsager rige på klorofyl)
  • Alliumgrøntsager (løg og hvidløg) og grøntsager så som blomkål, kål og broccoli er især nyttige.
Vi skal sikre, at disse elementer er til stede i vores kost for øget beskyttelse:
  • Selen
  • Folsyre
  • Vitamin B12
  • D-vitamin
  • klorofyl
  • Antioxidanter såsom carotenoider
  • Fordøjelsesenzymer og probiotika
Donaldsons forskning konkluderer, at en sådan kost vil være befordrende for at forebygge mod kræft og kan også hjælpe med bedring efter kræft. Han konkluderer ligefrem, at det er sandsynligt, at der ville være et fald på mindst 60-70% af bryst-, rektal- og prostatakræft og et fald på 40-50% af lungekræft tilfælde samt af andre kræftsygdomme ved streng overholdelse af en kost, der inkluderer alle ovenstående elementer.

Det er opmuntrende at vide, at vi kan tage positive skridt i kampen mod kræft og det giver os muligheden for at superbooste vores kost, og vi kan begynde med det samme!

Naturligvis er det ikke kun kræft, vi beskyttes mod når vi spiser sådan en kost. Donaldson konkluderer, at det mest positive ved hans budskab er, at den samme kost også beskytter mod mange andre sygdomme, herunder hjerte-kar-sygdomme og diabetes. Især viste det sig, at en rå vegetarisk kost havde en beskyttende virkning i 85% af alle undersøgelserne.

Sådan tilpasser du din egen kost til at være kræftbekæmpende
  • Spis tilstrækkelig kalorier, men overdrev ikke
  • Glem fem om dagen - indtag 10 eller flere portioner af grøntsager om dagen, inklusiv løg, hvidløg, broccoli, blomkål og kål (den gode nyhed er, at friskpresset grøntsagssaft kan opfylde en del af dette mål). Grøntsager er meget rige på antioxidanter og fytokemikalier.
  • Spis min. 4 portioner frugt om dagen
  • Spis en fiberrig kost
  • Undgå hvidt sukker
  • Undgå hvidt mel
  • Skær ned på usundt fedt, men spis mad med sunde essentielle fedtsyrer
  • Skær ned på rødt kød
  • Sørg for dine celler har det rigtige forhold af omega 3 og omega 6 oiler (læs her vores blog om vigtigheden af ​​omega3)
  • Inkluder hørfrø som kilde til fytoøstrogener
  • Tag et supplement på 200μg / dag af selen
  • Tag et supplement på 1.000 μg / dag af B-12 (methylcobalamin)
  • Spis mørkegrønne grøntsager, rige på folsyre og klorofyll
  • Spis vitamin D tilskud, 1.000 IU / dag 
  • Frugt og grønsager er rige på antioxidanter og fytokemikalier inklusive α-caroten, β-caroten og β-cryptoxanthin
  • Suppler med probiotika / mælkesyrebakterier
  • Suppler med orale enzymer. Dette er kun nødvendigt, hvis du ikke drikker vores rå Superfoodsafter eller smoothies som er rige på enzymer.

Det er normalt at læse denne liste og blive lidt forpustet. Men der er lette måder, vi kan integrere elementerne i vores daglige kost.

Den første du gør er, at drikke Hvedegræssaft hver dag og derved gøre den central i din kost. 

Se bare på de ernæringsmæssige fordele:

  • 1 portion / 30 ml Hvedegræssaft indeholder lige så meget E-vitamin som 680 g broccoli
  • 100 g Hvedegræssaft indeholder gram for gram 270% mere vitamin A end broccoli
  • 100g  indeholder 1600% af den daglige anbefalede dosis af B12
  • 100 g indeholder 17 gange mere vitamin B5 end bananer
  • 100g indeholder 7,5 gange mere ​​grøn klorofyl end broccoli


Hvis du er interesseret og vil læse mere, så kan du finde hele Donaldsons artikel her

Du kan også læse mere om de sundhedsgivende fordele ved hvedegræs fra de originale videnskabelige artikler på denne side www.wheatgrassevidence.org 

For at give dig lidt inspiration, hvad med at prøve vores styrkende og energivende opskrift - Green Goodness:

  • 4 æbler
  • 1 broccoli stilk
  • 2 til 4 frosne portioner Hvedegræssaft
  • En håndfuld spinat
  • 2 pærer

Press alle de friske ingredienser i en saftpresser. Enten optø Hvedegræssaften eller blot tilføj den frosne saft til en blender i 10 sekunder.

 

Bemærk, at pr. 1. januar 2010 forbyder europæisk og dansk lov os at antyde eller hævde, at produkter der ikke er lægemidler kan være en behandling, kur eller forebyggelse af sygdomme eller medicinske tilstande. Vi overholder disse regler. Udsagn på denne hjemmeside er ikke blevet evalueret af sundhedsstyrelsen eller nogen anden regulerende institution.