Bedste fødevarer til GI sundhed

Bedste fødevarer til GI sundhed

Det er nemt at ignorere vores mave-tarm-sundhed, medmindre vi har et specifikt problem. Men sund fordøjelse er afgørende for at absorbere næringsstoffer.
Faren er, at vi ender med at blive energiløse og i værste fald er i risiko for at udvikle kronisk sygdom, da fordøjelsessystemerne ikke leverer det nødvendige for at reparere, vedligeholde og opretholde vores daglige sundhed.

Forskning viser den enorme rolle, vores tarm spiller i vores sundhed og velvære, det hjælper ikke kun med fordøjelsen, men 75% af vores krops immunsystem findes i tarmen. Det påvirker vores mentale sundhed, vægt og kolesterol. Så det er meget vigtigt at vælge fødevarer, der kan hjælpe vores GI-sundhed.

Fødevarer med højt fiberindhold

Disse hjælper fordøjelsen og forhindrer forstoppelse. Fordi de holder dig mæt i længere tid, hjælper de også med at forhindre vægtøgning. Det anbefales, at kvinder indtager mellem 21-25 gram fibre om dagen og for mænd 30-38 g. afhængigt af alder. En nylig undersøgelse viste, at fiber er tæt forbundet med vigtigheden af ​​tarmmikrober. Fiber nærer og får disse bakterier til at trives.
Jo flere mikrober vi har i vores tarme, jo bedre er barrieren mellem vores krop og vores travle bakteriepopulation. Fødevarer med højt fiberindhold omfatter:

  • Havre og klid
  • Fuldkorn såsom fuldkornsbrød og pasta 
  • Bønner, tørrede ærter, kikærter og linser
  • Frugt – bær er fyldt med fibre, blåbær, jordbær og hindbær. Æbler har også en høj mængde fibre
  • Grøntsager – grønkål, broccoli, spinat og rosenkål er alle fiberrige

Probiotika og præbiotika

Probiotika indeholder levende organismer og præbiotika indeholder ting for at holde disse i live, så du skal tilføje begge dele til din kost.

Probiotisk - Kefir, Kimchi, Yoghurt og Sauerkraut

Præbiotisk - Asparges, banan, hvidløg, løg og havre

Drik rigeligt med væske

At drikke mindst 2 liter væske om dagen er fantastisk for fordøjelsen. Væske hjælper med at opsvulme fibre, så du føler dig mæt i længere tid. Det er også vigtigt for at nedbryde fødevarer og hjælpe os med at optage næringsstofferne.

En fantastisk måde at tilføje næringsstoffer til din kost er ved at tilføje en af ​​vores superfood-juice til din daglige rutine. Hvedegræssaft er rig på enzymer og understøtter nedbrydningen af ​​mad. Det er afgørende, at det også hjælper os med at absorbere de næringsstoffer, vi indtager. For at bestille din hvedegræssaft skal du blot besøge vores webbutik i dag.