Spis dig til Sund Glødende Hud - 8 triks der virker

Spis dig til Sund Glødende Hud - 8 triks der virker

Uanset hvilken alder vi har, så er det naturligt, at vi gerne vil have at vores hud ser og føles - det bedste. Et af de oftest stillede spørgsmål fra vores kunder er, hvordan de kan opnå en mere sund og strålende hud. Den gode nyhed er, at der er nogle rigtig lækre, og meget effektive fødevarer, vi kan spise for få gnisten tilbage i træt, overbelastet eller følsomt hud.

Det giver fuld mening, at det, vi putter i vores kroppe, vil vise sig på ydersiden. Caroline Apovian, MD og professor i medicin og pædiatri på Boston University School of Medicine, specialiserer sig i sundhed gennem ernæring, og hun har skrevet en artikel, der giver os alle håb og viden.

For sund, glødende hud for enhver alder, prøv at tilføje disse otte madgrupper til din kost:
 
Den gode nyhed er, at der er nogle virkelig enkle, men effektive fødevarer, du kan spise for at få kontrol over træt og problemfyld hud. 
 
Caroline Apovian, MD og professor i medicin og pædiatri ved Boston University School of Medicine, har specialiseret sig i sundhed gennem ernæring. 
Hun har skrevet denne meget inspirerende artikel til os om de 8 fødevarer, der vil give dig glødende og ungdommelig hud. 
 
Jeg håber, at denne artikel vil efterlade dig med følelsen af både motivation og ressourcer som den gjorde for mig. Det er skønt at vide, hvad det er man skal spise, for at holde sin hud ungdommelig!
For sundere, yngre, glødende hud, kan du prøve at tilføje disse otte fødevarer til din daglige kost:
 
1. Laks, sardiner, og ansjoser
Disse fisk indeholder store mængder af dimethylaminoethanol (DMAE). DMAE beskytter huden ved at styrke cellemembraner og beskytte mod den nedbrydning, som medfører for tidlig ældning. Det øger også niveauet af acetylcholin - det er en neutrotransmitter, der får din muskel til at trække sig sammen og stramme op under huden, og på den måde får dit ansigt til at se tonet og fast ud. DMAE kan også nedsætte produktionen af arachidonsyre, hvilket fører til rynkedannelse og slap hud.
 
2. Broccoli, spinat, Hvedegræssaft og rosenkål
Grønne bladgrøntsager, hvedegræssaft og byggræssaft er rige på Alfa liponsyre (ALA). På grund af sin høje koncentration af antioxidanter, der bekæmper de frie radikaler, der forårsager ældning, er ALA en af de mest kraftfulde antiældningsmidler, der er til rådighed. Det fungerer også anti-inflammatorisk, og mindsker rande under øjnene, hævelser, rødme og skjolder under øjnene, samtidig med at det minimerer forekomsten af rynker.
 
3. Grapefrugt og Grøntkålssaft
Når C-vitamin indtages via friske råvarer, hjælper det med at hele hudskader, der skyldes sol og forurenende stoffer. Det stimulerer produktionen af kollagen, der giver nye hudvækst, reducerer rynker og bidrager til en samlet glattere tekstur. Da en enkelt rød grapefrugt og et bæger Grøntkålssaft indeholder mere end 100 % af den anbefalede daglige dosis af C-vitamin, er det den perfekte måde at fremme din hudheling.
 
4. Blåbær
Det amerikanske Department for Agriculture har udnævnt blåbær til at være den frugt, som indeholder flest antioxidanter pr servering. Ikke alene vil disse antioxidanter holde din hud ung og glat, men blåbær kan også beskytte mod hukommelsestab, hjerte- og karsygdomme samt kræft. Så mens blåbær er en potent hudeliksir, vil de helt sikkert også hjælpe resten af din krop med at forblive ung og sund.
 
5. Østers
Var du ikke klar over, at dit ynglings-elskovsmiddel-skaldyr faktisk kan hjælpe din hud? Østers indeholder store mængder af zink, et mineral din krop har brug for at danne de proteiner, der reparerer ødelagt væv og danner nye. Hvis du får nok zink i kosten, er det ikke kun en fordel for din hud, men også dine negle, hår og øjne.
 
6. Valnødder og Omega-3 olie
Disse velsmagende små nødder er fulde af omega-3 fedtsyrer, noget din krop har desperat brug for, men desværre ikke kan producere på egen hånd. Når det kommer til din hud, arbejder omega-3 fedtsyrer for at beskytte dine cellemembraner. Når membranerne er stærke, holdes de skadelige midler ude, næringsstoffer får lov til at komme ind og affaldsprodukter fjernes fra cellen. Desuden indeholder stærke cellemembraner mere vand, hvilket fører til fugtigere og glattere hud. Jeg tager selv hver morgen 1 skefuld af den bedste Omega-3 oile, læs her hvilken jeg bruger og hvorfor de er så vigtige.
 
7. Tomater
En kraftig kilde til antioxidanten lycopen er tomater. Tomater forebygger for tidlig aldring og bidrager til at beskytte huden mod de skadelige virkninger af solen. I en undersøgelse offentliggjort i Journal of Nutrition, fik deltagere med en kost rig på tomater minimale solskader efter at være blevet udsat for UV-stråler, i forhold til dem, der ikke havde tomater i kosten. 
 
8. Æg
Æg indeholder to vigtige næringsstoffer, der er afgørende for hudens sundhed: cholin og lutein. Den første opbygger den fede dele af cellemembraner, der er ansvarlige for en sund, glat hud. Cholin regulerer også niveauerne af B-vitaminer i vores krop, som er nødvendige for at producere de proteiner, der holder huden fast og glat, kollagen og elastin. Lutein, det andet nøgle-næringsstof i æg, er en antioxidant, der beskytter hudens elasticitet og forhindrer skader på huden.
............
Okay, nu ved jeg, hvad jeg skal købe ind, næste gang jeg er ude at handle! :-)