8 Grøntsager & Frugter som Skal Spises Økologisk

8 Grøntsager & Frugter som Skal Spises Økologisk

Os som er interesseret i at bevare et godt helbred, kan ikke undgå debatten omkring økologiske fødevarer.

Men som vi alle ved, er det stadig ret svært – og dyrt – at købe økologiske frugter og grøntsager. Hvis du, som jeg, ikke klarer at købe alt økologisk – så er det værd at vide, hvilke frugter og grønt det virkeligt er bedst at købe økologisk.

Her er de 8 frugter og grøntsager, der er de vigtigste Skal-Købe økologisk.

#1 Æbler
Der er rigtigt at: ‘An apple a day, keeps the doctor away’ – Et æble om dagen holder doktoren fra døren. Økologiske æbler er fyldt med vitaminer, og skrællen indeholder en sund dosis af fiber, som er nødvendigt for mavetarm-sundheden. Sørg for at vaske dem grundigt først, så du fjerner alle spor af pesticider.

#2 Blårbær
Der er rimelig let gennem årstiderne at finde friske og lækre blåbær. Gå altid efter den økologiske udgave, uanset hvor fristende det kan være at købe den billigere supermarkedsversion. Hvis det ikke er muligt så vask rigtigt grundigt, før du spiser dem for at undgå pesticidrester.

#3 Blegselleri
Vi ved alle, at selleri er en af de sundeste grøntsager, der dækker det daglige nødvendige indtag af C-vitamin, B-vitamin og endda fiber. Hvis du ikke kan finde økologisk selleri, kan du overveje at købe økologisk asparges i stedet for, da den også er rig på vitaminer og næringsstoffer. Til sammenligning indeholder asparges langt mindre pesticidrester, så husk det, når du laver din indkøbsliste.

#4 Cherrytomater
Ingen salat er komplet uden de lækre røde cherrytomater. Men i betragtning af mængden af pesticidrester, som de ofte kan indeholde, er det meget vigtigt at holde fast i økologiske cherrytomater. Når det kommer til at leve en sund livsstil, er vi desværre ofte nødt til at være detektiver for at opsøge de bedste kilder til vores mad.

#5 Majs
Hvis du køber ikke-økologisk majs produkter fra et supermarked, er der en risiko for at du køber en genetisk modificeret sort. Det samme gælder også de evigt-elskede popcorn. Økologiske majs er stadig det bedste valg, da det fortsat er et sundt valg og vi samtidig støtter naturligt ikke-genetisk modificeret.

#6 Agurker
Desværre indeholder skrællen på mange agurker en masse pesticider. I betragtning af de risici, du kommer til at udsætte dig selv for, anbefaler jeg stærkt de økologiske agurker. Hvis du ikke har andet valg end at købe ikke-økologiske agurker, så skræl dem, da det er her pesticidrester ligger.

#7 Vindruer
Druer anbefales ofte til at indgå i en sund kost, da de er rige på vitaminer og mineraler, uanset den foretrukne sort. Dog kan skrællen indeholde rigtig store mængder af pesticider. Det er en god ide at købe økologiske druer fra en pålidelig kilde og så vaske dem grundigt, for at fjerne spor af pesticidrester.

#8 Bladgrønt
Bladgrøntsager, såsom salat, palmekål og grønkål, indgår ofte i sunde og solide måltider, og bliver påskønnet for deres høje næringsværdi. Deres blade kan samle og fastholde en masse pesticidrester, og det kan være rigtig vanskeligt at vaske af. Da du ikke kan fjerne skrællen, som med andre fødevarer, er det vigtigt at købe økologiske bladgrøntsager. Det er også en god ide at skylle dem grundigt i vand, da det kan eliminere nogle af de skadelige pesticidrester.