5 almindelige sommersundhedsfarer og hvordan man undgår dem

5 almindelige sommersundhedsfarer og hvordan man undgår dem

Sommeren er en tid til masser af sjov, ture til stranden, grillfester og hænge ud med venner, men den kommer også med sine egne sundhedsrisici. Vi ser på de 5 mest almindelige, og hvordan du kan undgå dem og få en sjov sommer uden ubehagelige sundhedstilstande.

 

1. Dehydrering

Selvom dehydrering kan forekomme på ethvert tidspunkt af året, er det mere sandsynligt i sommermånederne. Vi har en tendens til at bruge mere tid udenfor på at være aktive og have det sjovt, blive en smule svedige og ofte ikke have nok vand med os. Når dehydrering sætter ind, begynder du at føle dig svimmel, døsig og får en tør mund. Den mest alvorlige form er hedeslag, det er når den indre kropstemperatur bliver for høj, og du holder op med at svede. Dette kan være farligt og resultere i anfald og hallucinationer.

Hvad skal man gøre:

Hvis du bliver dehydreret, er den bedste idé at komme indenfor, køle ned med isposer og drikke vand langsomt.

Sådan undgår du det:

Den gode nyhed er, at dehydrering er let at undgå, vi skal i gennemsnit indtage 2 liter vand om dagen, men hvis vi er i solen, kan det være mere. Sørg for, at tage massere af pauser i skyggen, bær en solhat, drik masser af væske og prøv at holde hård aktivitet tidligt om morgenen eller sent på eftermiddagen, når solen ikke er så varm. Undgå dehydrerende drikkevarer som koffein og alkohol.

 

2. Solskoldning

I en nylig undersøgelse indrømmede 29 % af englændere, at de var blevet solskoldet i løbet af de sidste 12 måneder, og 1 ud af 3 amerikanere rapporterer at blive solskoldet hvert år. Det anslås, at hudkræft udgjorde 4 % af alle nye kræftdiagnoser i EU i 2020 og for 1,3 % af alle dødsfald som følge af kræft.

Med udsættelse for ultraviolet lys, altså sollys som den primære årsag til hudkræft og din risiko for at få hudkræft, som fordobles, hvis du kun har haft 5 solskoldninger i dit liv, er det værd at undgå solskoldning.


Solskoldning er simpelthen overeksponering for sollys på huden. Den efterlader huden smertefuld, varm at røre ved og ofte rød.

Hvad skal man gøre:

Hvis du bliver solskoldet, skal du sørge for at drikke rigeligt med væske, da solskoldning kan bidrage til dehydrering. At bad i koldt vand for at reducere varmen og påfør en blid fugtighedscreme for at berolige huden. Det kan hjælpe at duppe på calaminlotion, men brug ikke en med tilsat antihistamin. De antiinflammatoriske egenskaber ved hvedegræssaft gør det også til et godt middel der kan lindre solskoldet hud.

Du skal blot påføre Britt's Superfoods hvedegræssaft på det berørte område og lade det berolige. Giv den tid til at tø lidt op inden brug.

Sådan undgår du det:

Heldigvis er solskoldning let at undgå ved at bære solcreme, der beskytter mod både UVB- og UVA-stråler, langærmede skjorter og bredskyggede hatte og holde sig ude af de skarpe middagsstråler.


3. Madforgiftning

I gennemsnit rammes danskerne af 1,5 madforgiftninger om året især i  sommermånederne. Symptomerne er kvalme, diarré, mavekramper og høj temperatur.

Hvad skal man gøre:

Milde tilfælde af madforgiftning kan behandles derhjemme. Undgå fast føde, og hold dig til små, hyppige drinks med klar væske for at forblive hydreret. Når kvalme og opkastning er forsvundet, kan du prøve at bringe mad tilbage i din kost, langsomt og i små mængder. Hvis symptomerne varer ved i mere end et par dage eller timer for små børn, skal du søge læge. Undersøgelser viser at 20% af danskerne der får madforgiftning søger læge. 

Sådan undgår du det:

  • Vask dine hænder - i varmt sæbevand og tør dem godt, før du laver mad.
  • Rengør arbejdsflader, hvor du skal lave mad
  • Stil alt på køl så længe som muligt
  • Hold råt kød væk fra andre ting
  • Brug et termometer til at sikre, at kødet er tilberedt til den rigtige temperatur
  • Skyl rå frugter og grøntsager før brug.
  • Forbered ikke mad, hvis du føler dig utilpas

 

4. Stik/bid af insekter

At være udendørs betyder frisk luft og solskin, men det betyder også øget eksponering for insektbid og stik. Nogle af de mest almindelige er myg, midgets, hestefluer, bier, hvepse og gedehamse, og hvis du er i nærheden af ​​havvandmændene.

Det meste ubehag og kløe fra bid og stik er ubelejligt, men ikke farligt. De mest almindelige symptomer er hævelse, kløe, smerte, ømhed og rødme. Men hvis du har trykken for brystet eller hævelse af tungen eller ansigtet, skal du gå direkte til lægen.

Hvad skal man gøre:

En kold kompres, ispose eller pose frosne ærter bør give tilstrækkelig lindring for de fleste bid og stik og smertelindring for dem, der er meget ømme. Speciallægecreme kan også give en vis lindring, og at afskrække børn fra at klø sig kan undgå risikoen for fremtidig infektion.

Sådan undgår du det:

  • Bær lyst tøj uden blomstermønstre, da stikkende insekter kan tiltrækkes af mørke farver og blomster
  • Vær forsigtig, når du drikker søde drikkevarer udenfor, da de kan tiltrække insekter
  • Undgå at efterlade mad utildækket, da det kan tiltrække insekter
  • Undgå at bære duftende dufte, mens du tilbringer tid udendørs
  • Installer skærme på vinduer, hvis de skal være åbne ofte
  • Brug sko for at undgå bid på fødderne
  • Hav et citronella-lys i nærheden af ​​dig, når du er udenfor, da det afskrækker nogle insekter.

 

5. Høfeber

Høfeber eller allergisk rhinitis, som det nogle gange kaldes, rammer mellem 10 % og 30 % af befolkningen på verdensplan. Dette tal er stigende, og høfeber tegner sig for over 17 millioner lægebesøg om året. På sit højeste, når pollenniveauet er højt. Det kan forårsage løbende kløende øjne, ondt i halsen, tilstoppet næse, kløende hud, hoste, nysen, løbende næse og en lang række andre ubehagelige symptomer. Mange mennesker med høfeber mister søvn, og nogle bliver uarbejdsdygtige på grund af denne allergiske reaktion.

Hvad skal man gøre:

Der findes i øjeblikket ingen kur mod høfeber, men mange mennesker tager medicin for at forhindre, at symptomerne bliver uudholdelige.

Sådan undgår du det:

Der er flere ting, du kan gøre for at forsøge at undgå høfeber, disse inkluderer:

  • Læg vaseline rundt om dine næsebor for at fange pollen
  • Brug solbriller for at forhindre pollen i at komme ind i dine øjne
  • Skift tøj ofte efter du har været udenfor
  • Ophold indendørs når det er muligt
  • Holde vinduer og døre lukkede så meget som muligt
  • Brug en neti pot
  • Indtag hvedegræssaft - Hvedegræssaft indeholder B-vitaminer, som kan hjælpe med at håndtere høfebersymptomer. Hvedegræssaft er høj i vitamin B5, som understøtter binyrerne og hjælper med allergiske reaktioner på kroppen.

Sommeren er en tid for sol, sjov og underholdning, og for at sikre, at du får mest muligt ud af det, hvorfor ikke tilføje en af ​​vores superfood-saft til din kost. Spækket med næringsstoffer og vitaminer vil de understøtte dit energiniveau for at sikre, at du får mest muligt ud af din sommer. For at bestille skal du blot besøge vores butik her i dag